Abstract:
Objective. Substantiation of psychophysiological aspects of playing position determining in volleyball.
Methods. Analysis and generalization of data of scientific-methodical literature, results of personal studies, methods of mathematical statistics.
Results. Differences have been revealed in volleyball players of different positions in neurodynamic and cognitive characteristics, cognitive-activity styles and vegetative nervous system activity. Their impact upon formation of the levels of player psychophysiological state has been demonstrated.
Conclusion. It has been revealed that psychophysiological indices may be used as criteria for determining playing positions in volleyball.
Аннотация:
Цель. Обосновать психофизиологические аспекты определения игровых амплуа в волейболе.
Методы. Анализ и обобщение данных научно-методической литературы, результатов собственных исследований, методы математической статистики.
Результаты. Выявлены различия у волейболистов разных амплуа по нейродинамическим и когнитивным характеристикам, когнитивно-деятельностным стилям и деятельности вегетативной нервной системы. Показано, как они влияют на формирование уровней психофизиологического состояния игроков.
Заключение. Установлено, что психофизиологические показатели могут использоваться в качестве критериев определения игровых амплуа в волейболе.