Abstract:
Objective. To analyze and evaluate sensomotor coordination as the basis of technical preparation.
Methods. Analysis and generalization of scientific-methodical literature, vestibulometry, stabilography, testing, expert estimation, control tasks, vestibular training.
Results. Indices of sensomotor coordination of those training according to the program of general educational institution reach optimum age individual values by 12-14 years and 11-13 years in boys and girls, respectively; increase of statokinetic stability in children aged 10-12 years reaches high values (up to 40 % of initial level). Sensomotor coordination of МS and IMS mainly corresponds to the level of technical skills, sports event specifics, functional responsibilities of athletes, «participates» in formation of strategy of motion management, «works» as an internal integrity of the content of phase structure of exercise sports technique.
Conclusion. Development and improvement of sensomotor coordination as the basis of technical preparation and fitness are achieved by means of vestibular training (programs: Orientation, Coordination, Body posture, Equilibrium, Motor interaction) during strict reglamentation and control for executed exercises.
Аннотация:
Цель. Выполнить анализ и дать оценку сенсомоторной координации как основе технической подготовки.
Методы. Анализ и обобщение научно-методической литературы, вестибулометрия, стабилография, тестирование, экспертная оценка, контрольные задания, вестибулярная тренировка.
Результаты. Показатели сенсомоторной координации занимающихся по программе общеобразовательного учреждения достигают оптимальных индивидуально-возрастных значений к 12-14 годам у мальчиков и 11-13 - у девочек; прирост статокинетической устойчивости детей в возрасте 10-12 лет достигает высоких значений (до 40 % исходного уровня). Сенсомоторная координация МСи МСМК, в основном, отвечает уровню технического мастерства, специфике видов спорта, функциональным обязанностям спортсменов, «участвует» в формировании стратегии управления движениями, «работает» как внутреннее единство содержания фазовой структуры спортивной техники упражнений.
Заключение. Развитие и совершенствование cенсомоторной координации как основы технической подготовки и подготовленности достигается средствами вестибулярной тренировки (программы: Ориентация, Координация, Поза тела, Равновесие, Двигательное взаимодействие) при строгой регламентации и контроле выполняемых упражнений.