Abstract:
Objective. To substantiate the usage of the system of knowledge and advanced experience in professional tennis to improve preparation of experts in physical education and sport.
Methods. Analysis, synthesis and generalization; сomparison and analogy; methods of mathematical statistics.
Results. The level of professional preparation of coaches represents factor determining athletes’ achievements. Today there is an acute need in formation of the requirements, elaboration of standards, competence of athletes and establishment of mechanisms of interstate recognition of education. Оptimum form in the system of higher education are the courses for coaches envisaging reception of the initial education or qualification improvement according to programs elaborated in accordance with international demands.
Conclusion. Experience aprobated by the International tennis federation may be used not only for development of single criteria for experts under conditions of globalization but for development of national systems of expert preparation as well.
Аннотация:
Цель. Обосновать использование системы современных знаний и передового опыта в профессиональном теннисе для совершенствования подготовки специалистов физического воспитания и спорта.
Методы. Анализ, синтез и обобщение; сравнение, сопоставление и аналогия; методы математической статистики.
Результаты. Определяющим фактором успешных достижений спортсменов является уровень профессиональной подготовки тренеров. Сегодня назрела острая необходимость в формировании требований, разработке стандартов, компетентности тренера и установлении механизмов межгосударственного признания образования. Оптимальной формой в системе высшего образования являются тренерские курсы, предусматривающие получение начального образования или повышение квалификации по программам, разработанным в соответствии с международными требованиями.
Заключение. Опыт, апробированный Международной федерацией тенниса, может быть использован не только в разработке единых критериев для специалистов в условиях глобализации, но и для развития национальных систем подготовки кадров.